At starte en konsulentforretning op i 2016 er en mere taknemmelig opgave end tidligere.

Med målrettet online markedsføring har du mulighed for øjeblikkeligt at nå din præcise målgruppe med et skræddersyet budskab.

Det er den slags, der giver kunder i butikken allerede fra dag 1 af.

I dette indlæg kigger vi på:

  • Hvordan du får en hjemmeside op at stå med WordPress
  • Hvordan du får kunder i butikken her og nu mod betaling
  • Og hvordan du løbende sikrer dig en lind strøm af kunder, så du kan gå ned på den betalte markedsføring

Uden videre introduktion – læs nedenstående punkter. Måske er denne læsning det, der giver dig mulighed for endeligt at starte din egen konsulentforretning med kunder inde fra dag 1 af:

KONSULENTENS

Hjemmeside – Hosting og WordPress

Din hjemmeside som konsulent har 2 formål.

Delvist at agere virtuelt visitkort for dem, der allerede leder efter dig og blot mangler et telefonnummer eller en e-mail at skrive til.

Men også at agere markedsføringsobjekt. Når vi køber trafik til din hjemmeside – mere herom i punkt #2 i denne artikel – skal hjemmesiden fortælle hvem du er, hvad du kan hjælpe med og lade brugerne konvertere.

Vi anbefaler, du sætter din hjemmeside op med CMS’et (Content Management System) WordPress. Netop WordPress står i dag bag cirka en fjerdel af alle hjemmesider på internettet. Udover at det er gratis, er det således nemt at finde hjælp til, hvis du støder ind i en mur.

På din hjemmeside bør du have en række menupunkter som:

  • ydelser
  • priser
  • kontakt
  • om

Her har du mulighed for i dybden at forklare, hvem du hjælper med hvad – og hvad det alt sammen koster.

Du kan eventuelt lade dig inspirere af konkurrerende konsulenter, der allerede har en hjemmeside.

Du skal bruge et .dk-domæne. Det koster 45 kroner om året i domæneafgift. Herudover skal du bruge et webhotel. Det står dig i cirka 200 kroner om året. Se sammenligning over webhoteller her hos HostingGuiden.

Samlet koster din hjemmeside dig cirka 300 kroner om året, udover hvad du bruger af penge på markedsføring og specielle temaer og plugins til WordPress.

Her-og-nu-annoncering:

Verdens flotteste hjemmeside er intet værd uden besøgende.

Især 2 kanaler er oplagte, når du skal trække interesserede, potentielle klienter ind på din side:

  • Google AdWords
  • Facebook

Med AdWords laver du annoncer, der bliver udløst af en søgning efter et givent søgeord. Hvis der søges efter ”salgskonsulent” eller ”ledelsescoach”, bliver din annonce vist, såfremt du betaler mere end dine konkurrenter.

Google AdWords er en stabil måde at få kunder ind i forretningen på allerede fra første dag.

Det er næppe den billigste markedsføringskanal på sigt. Men det er en god måde at sætte noget i gang på her og nu.

Herudover bør du også engagere dig i Facebook-annoncering.

Her har du mulighed for at målrette Facebooks danske brugere – cirka 3.300.000 – ud fra en række segmenteringer som:

  • Folk med jobtitler som ”salgsdirektør”, ”sælger”, ”head of sales”
  • Kvinder mellem 25 og 30 år beboende i Roskilde og omegn
  • Eller danskere i Nordsjælland med høj uddannelse

Har du mulighed for demografisk at definere din målgruppe, så kan du med Facebook billigt ramme dem igen og igen. Du betaler ikke per klik, som du gør med Google AdWords, men i stedet betaler du per tusinde visninger. Du betaler i omegnen af 50-100 kroner for tusinde visninger. Det er meget billigt, hvis bare en af dem bliver til en betalende kunde i din forretning.

Det lange, seje træk

Med tiden bør du arbejde med to supplerende markedsføringskanaler med henblik på at nedbringe dit budget for betalt annoncering.

De to kanaler er:

  • Søgemaskineoptimering (SEO)
  • E-mail markedsføring

Søgemaskineoptimering handler om at få din side placeret højt i de organiske – forstået ikke-betalte – søgeresultater i Google. Din side bliver vist her kun, hvis Google vurderer, du er det mest relevante søgeresultat.

Hvem der er placeret øverst i Googles søgemaskine er en funktion af flere ting. Google selv siger, der er mere end 200 elementer i den algoritme, der bestemmer placeringerne. Af væsentlige kan nævnes kvaliteten af dit indhold, brugernes adfærd og mængden af kvalitative indgående links til din side.

Med e-mail markedsføring bruger du tid og kræfter på at opbygge en liste, du kan sende mails til igen og igen. Det tager lang tid, men til gengæld er det gratis og muligt at bruge igen og igen, når du har opbygget listen.

Du kan passende lade dig inspirere af nogle af de dansker superstjerner på området, herunder Christina Klitsgaard og Thomas Bigum.

Sidstnævnte afholder i Bigum & Co regi et kursus i online markedsføring, du bør kende til – især, hvis du er ledig, for her har du mulighed for at få kurset betalt.

Categories: Artikler

0 thoughts on “Konsulentens guide til online markedsføring”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Related Posts

Artikler

Sådan får din virksomhed succes på Instagram

Ligesom Facebook, er Instagram et yderst fordelagtigt værktøj, hvis du vil markedsføre dit produkt og samtidig nå ud til en bred målgruppe. Instagram har nemlig mere en 800 millioner aktive brugere anno 2017, og markedsføre Read more…

Artikler

5 ting du skal bruge som freelancer

Hvis du gerne vil have frihed og mulighed for at tjene mange penge, så er en freelance karriere for dig. Der er dog mange, som synes at det virker svært at komme i gang.

Artikler

Sådan starter du let din egen blog

Efterhånden er der kommet flere og flere bloggere til – og stadig er der mange, der ønsker at komme i gang. Men det behøver slet ikke være så svært at starte op – jovist skal Read more…